10 پيشنهاد براي خريد گوشي‌هاي با گارانتي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
10 پيشنهاد براي خريد گوشي‌هاي با گارانتي
نوشته شده در شنبه 3 اسفند 1392
بازدید : 71
نویسنده : محمد امین ابراهیمی

لطفا سر من كلاه نگذاريد

اگر بتواني از لابه‌لاي انبوه آدم‌هايي كه بي‌هدف مقابل مغازه‌ها ايستاده‌اند بگذري، تازه وارد خان دوم شده‌اي. اين كه چطور گوشي مورد علاقه‌ات را پيدا كني و بتواني با قيمت مناسب بخريد مسئله اصلي است، اما در اين ميان مشكلات فراواني سر راه وجود دارد.

اگر بتواني از لابه‌لاي انبوه آدم‌هايي كه بي‌هدف مقابل مغازه‌ها ايستاده‌اند بگذري، تازه وارد خان دوم شده‌اي. اين كه چطور گوشي مورد علاقه‌ات را پيدا كني و بتواني با قيمت مناسب بخريد مسئله اصلي است، اما در اين ميان مشكلات فراواني سر راه وجود دارد.
اينجا پاساژ علاء‌الدين است؛ خيابان جمهوري، تقاطع حافظ. جايي كه تا چند سال پيش معدن فروش لوازم صوتي و تصويري و ساعت بود ولي امروز تنها چيزي كه در آن يافت مي‌شود، گوشي موبايل است. در انواع و اقسام مختلف و با قيمت‌هاي متفاوت و گارانتي‌هاي گاه عجيب و غريب.
وارد هر مغازه‌اي كه مي‌شوي، يك مدل گوشي را با قيمتي كه دوست داريد به تو مي‌گويند و با گارانتي كه معلوم نيست از كجا آمده، البته اين وضعيت براي همه مدل گوشي‌ها و همه مارك‌ها رخ نمي‌دهد. براي برخي از گوشي‌ها اين وضعيت بغرنج‌تر است و براي برخي ديگر اندكي بهتر. اما دركل بازار موبايل و گارانتي‌هاي آن آشفته‌بازاري است كه آن سرش ناپيدا. اگر از ما مي‌شنويد، قبل از آن كه براي خريد گوشي به بازار برويد، راهنماي خريد عصرارتباط را كامل مطالعه كنيد تا با مشكلات كمتري روبه‌رو شويد.
آشفته بازار در پرفروش‌ها
در بازار تهران بيش از 10 مارك گوشي وجود دارد. برخي از اين گوشي‌ها، تنها يك گارانتي دارند يا به عبارتي تنها يك شركت ايراني است كه اين نوع گوشي را وارد بازار مي‌كند و خدمات پس از فروش را هم ارائه مي‌دهد. گوشي‌هايي مانند ال‌جي، سامسونگ، زيمنس‌، ساژم و پنتك در اين گروه جاي مي‌گيرند
مثلا تنها گارانتي گوشي‌هاي سامسونگ، پارس‌قائم است يا ال‌جي را تنها با گارانتي پرشين‌تلكام مي‌توان يافت. ازاين نظر خريد چنين گوشي‌هايي بسيار ساده‌تر است. تعداد زياد گارانتي‌ها و اينكه معمولا فروشنده‌ها به درستي نمي‌دانند هر گارانتي با ديگري چه تفاوت‌هايي دارد و هر شركت، چه خدماتي به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌كند، معمولا خريدار را با مشكل روبه‌رو مي‌كند. اگر سري به بازار فروش موبايل بزنيد، يكي از مشكلات‌تان اين است كه كدام گارانتي بهتر است و يا اصلا كدام گارانتي معتبر است. هر مغازه‌اي براساس آن مثلي كه "هيچ بقالي نمي‌گويد ماست ما ترش است" به شما اطمينان مي‌دهد گارانتي كه دارد بهترين است و بدين ترتيب، شما با مشكل انتخاب مواجه مي‌‌شويد. اين مشكل براي گوشي‌هايي كه بيان شده وجود ندارد و چنين گوشي‌هايي را مي‌توان با اطمينان خريداري كرد.
مشكل اساسي براي خريد سه نوع گوشي است كه اتفاقا پرفروش‌تر از بقيه هم هستند. مارك نوكيا به طور سنتي فروش خوبي در بازار ايران دارد. شايد به اين دليل كه در ابتداي ورود موبايل به ايران، اين گوشي‌ها كاركرد بهتري داشتند. البته امروزه ديگر اينطور نيست ولي هنوز نوكيا خوب مي‌فروشد. در اين ميان فروش خوب اين نوع گوشي، باعث شده است كه انواع و اقسام گارانتي‌ها وارد بازار شوند. در بازار ايران، شركت نوكيا چهار نمايندگي اصلي دارد كه برخي از آنها فعاليت كمتري دارند. مثلا گوشي نوكيا با گارانتي اتصالات، كمتر در بازار يافت مي‌شود. شايد همين كمي گارانتي‌هاي معتبر باشد كه باعث شده است نوكيا را با انواع و اقسام گارانتي‌ها بتوان در بازار يافت.
سوني اريكسون هم ديگر مارك گوشي تلفن همراه است كه با چندين و چند گارانتي در بازار وجود دارد و پرفروش‌هم هست. سيتادل تلكام معروف‌ترين و شايد معتبرترين گارانتي سوني‌اريكسون است ولي در كنار آن گارانتي‌هاي ديگري هم وجود دارند، گارانتي‌هايي عربي يا ايراني.
گوشي ديگري كه به تازگي در بازار ايران پرفروش شده، موتورولا است. با آنكه كار با اين گوشي آمريكايي چندان ساده نيست و مصرف‌كنندگان ايراني، آشنايي زيادي با منوهاي آن ندارند اما به دلايل مختلف خوب مي‌فروشد. موتورولا تا پيش از آن كه پرفروش شود تنها يك گارانتي داشت اما به تازگي شركت‌هاي ديگري هم وارد كارزار و رقابت شده‌اند؛ اين همه رقابت در عرضه گارانتي، همچنان در اختيار نوكيا و سوني‌اريكسون است. فروش زياد و تنوع در مدل‌ها را شايد بتوان اصلي‌ترين عامل به وجود آمدن اين بي‌نظمي در بازار دانست.
قيمت‌هاي بدون اساس
مسئله ديگري كه در بازار موبايل و گارانتي‌هاي آن ديده مي‌شود، تفاوت قيمت بين گارانتي‌هاي مختلف است. اين تفاوت قيمت از حدود پنج هزار تومان آغاز شده و تا چند ده‌هزار تومان هم مي‌رسد. البته از آنجا كه خود گارانتي‌ها قانون ندارند، نمي‌توان انتظار داشت، تفاوت قيمت‌ها هم تابع نظم خاصي باشند.
اين موضوع هنگامي بغرنج‌تر مي‌شود كه مي‌بينيد، گاه يك مدل گوشي با يك گارانتي را دو مغازه كنار هم با دو قيمت متفاوت مي‌فروشند. البته هركدام هم توجيهات خاص خود را دارند. اين وسط شما به عنوان مشتري چه خواهيد كرد؟ طبيعتا قيمت ارزان‌تر را انتخاب مي‌كنيد، اما هميشه اين سوال در ذهنتان باقي مي‌ماند كه چرا مغازه ديگر گوشي را گران‌تر مي‌داد! اين سوال تقريبا پاسخ واقعي ندارد.
از تفاوت قيمت هاي اين‌چنيني كه بگذريم، به قيمت گوشي‌هاي با گارانتي و بدون گارانتي مي‌رسيم. گاهي شما گوشي را قيمت مي‌كنيد يا مثلا قيمت آن را در نشريه‌اي مانند همين عصرارتباط مي‌بينيد، اما بعد كه مي‌خواهيد آن را بخريد، فروشنده، قيمت بسيار كمتري را به شما مي‌گويد. اين تفاوت قيمت از كجا مي‌آيد؟
داشتن يا نداشتن گارانتي براي يك گوشي، گاهي قيمت آن را تا حدود يكصد هزار تومان جابه جا مي‌كند. اين وضعيت هنگامي بيشتر خود را نشان مي‌دهد كه گوشي گران تر باشد.
البته يافتن گوشي بدون گارانتي كار چندان ساده‌اي نيست. فروشنده بايد به شما اطمينان كند و بعد گوشي بدون گارانتي را با قيمتي كم بفروشد.
نكته ديگري كه تفاوت قيمت را باعث مي‌شود، رجيستر شدن گوشي‌ها است. از چند ماه پيش كه تعرفه واردات گوشي به 60 درصد افزايش يافت، براي جلوگيري از قاچاق، مقرر شد كه همه گوشي‌هاي موجود در ايران، بايد ثبت شوند.
حالا اگر گوشي ثبت نشده باشد، براي دارنده‌اش منشا مشكلات فراواني خواهد شد. همين مسئله باعث مي‌شود، گوشي‌هاي رجيستر نشده، ارزان‌تر از بقيه باشند. البته همه اين مسائل باز به چند گوشي پرفروش بازار برمي‌گردد و گوشي‌هاي ديگر كه تنها يك گارانتي دهنده دارند، معمولا ثبت شده هستند.
بي‌دردسرها
تا اينجا درباره گوشي‌هاي پرفروش و دردسرساز صحبت كرديم اما در بازار، گوشي‌هاي ديگري هم وجود دارند كه از نظر گارانتي يا رجيستر شدن، مشكلي را ايجاد نمي‌كنند و در عوض مشكلات خاص خود را دارند. سه نوع گوشي زيمنس، فيليپس و حاير بسيار كمياب هستند و اگر علاقمند خريد اين گوشي‌ها هستيد بايد زياد بگرديد. ساژم و پنتك هم ديگر مارك‌هايي هستند كه اگرچه نه به شدت آن سه تاي اول، ولي كمتر يافت مي‌شوند. در عوض اگر اين پنج مدل را يافتيد، مطمئن باشيد كه حتما ثبت شده‌اند و گارانتي‌هايشان هم معتبر است.
يك مدل گوشي ديگر هم در بازار وجود داردكه به علت قيمت بالا و استفاده سخت، در همه مغازه‌ها يافت نمي‌شود. آي‌ميت كه درواقع يك PC Pocket است، معمولا گران‌تر از ديگر گوشي‌ها است و مدل‌هاي كمتري هم دارد. البته اين نوع گوشي قابليت‌هاي فراواني دارد كه در صورت آشنايي، مي‌توانند شما را در حد يك كامپيوتر كوچك ياري كنند. با اين همه چون قيمت آي‌ميت بالا است، مشتري فراواني ندارد و به همين دليل شركت‌ها زياد وارد بازار گارانتي آن نشده‌اند. آي‌ميت‌‌ها دو حالت دارند، يا گارانتي فيتكو دارند و يا اصلا گارانتي ندارند كه البته به نظر مي‌رسد آي‌ميت‌هاي بدون گارانتي از گارانتي‌‌دارها بيشترند

مواظب باشيد ...
حالا و پس از همه اين حرف‌ها، اجازه بدهيد پيشنهادهاي خود را براي خريد ساده‌تر گوشي تلفن همراه در اختيارتان قرار دهيم.
 
-1از آنجا كه بازار موبايل اين روزها بسيار شلوغ و همچنين پرسود است، معمولا فروشنده‌ها زمان زيادي را براي صحبت با مشتري صرف نمي‌كنند. آنها تا مطمئن نشوند كه شما حتما خريدار هستيد، اطلاعات كافي را در اختيارتان قرار نمي‌دهند و شايد خودشان هم اطلاعات مناسبي نداشته باشند، پس زياد هم به گفته هاي آنها اعتماد نكنيد.
 -2
هيچ مغازه‌داري نمي‌گويد جنسي كه من مي‌فروشم، خوب نيست و يا گارانتي‌اش معتبر نيست. پس حتما به چندين و چند مغازه سر بزنيد و هرطور شده اطلاعات كافي را به دست آوريد؛ همين طور است درباره گارانتي‌ها.
 3
و 4- از دو پيشنهاد بالا مي‌توان نتيجه گرفت كه بهتر است پيش از آن كه به بازار برويد، اطلاعات لازم براي خريد گوشي را از منابع مطمئن و بي‌طرف به دست آوريد و تنها براي خريد به بازار برويد و نه براي به دست آوردن اطلاعات. شما مي‌توانيد ضمن جمع‌آوري اطلاعات فني درباره موبايلي كه مي‌خواهيد بخريد، از گارانتي‌ها هم اطلاعاتي به دست آوريد و بدانيد كه مثلا كداميك معتبرتر است و يا كداميك خدمات بهتري ارائه مي‌دهد. پس از انجام اين مراحل به بازار برويد و گوشي موردنظرتان را تهيه كنيد چون در غير اين صورت، اطلاعات متناقض فروشنده‌ها، تعدد مارك‌ها و مدل‌هاي گوشي و انواع و اقسام گارانتي‌ها، شما را آنچنان سردرگم مي‌كنند كه پس از ساعتي پرسه زدن در بازار، تنها سردرد نصيبتان مي‌شود.
- 5
برخي از افراد يا حتي فروشنده‌ها، به شما پيشنهاد مي‌دهند كه گوشي بدون گارانتي بخريد، تا پول كمتري بپردازيد. اما پيشنهاد ما به شما اين است كه به اين حرف‌ها گوش نكنيد. گوشي‌ كه مي‌خريد حتما بايد گارانتي داشته باشد و تا حد امكان گارانتي معتبر هم باشد. گروهي ديگر توصيه مي‌كنند كه يك گوشي اصل بخريد و زياد به گارانتي آن توجه نكنيد. باز هم ما به شما پيشنهاد مي كنيم كه به اين حرف‌ها گوش نكنيد. از آنجا كه اين روزها، انواع و اقسام جنس تقلبي،‌در بازار زياد شده است هيچ وقت نمي‌توان مطمئن بود گوشي كه مي‌‌خريد،‌صددرصد اصل باشد. يكي از راه‌هايي كه مي‌توان به اين اطمينان رسيد، آن است كه شما گوشي بخريد كه يك شركت گارانتي دهنده معتبر، آن را تضمين كرده است.
 -6
قيمت پايين گوشي‌هاي ثبت نشده شما را فريب ندهد. خريد اين گوشي‌ها ممكن است مشكلات زيادي را برايتان ايجاد كند؛ بهتر است اندكي پول بيشتر بدهيد ولي جنس قاچاق نخريد.
 -7
در برخي از مارك‌هاي گوشي تلفن همراه، مدل‌هايي وجود دارند كه گارانتي دارند اما رجيستر نشده‌اند. اين گارانتي‌ها اسامي معتبري هم دارند ولي هنوز در ايران به ثبت نرسيده‌اند. به ياد داشته باشيد كه حتما در مورد رجيستر شدن يا نشدن گوشي از فروشنده سوال كنيد، داشتن گارانتي- حتي معتبر- دليل رجيستر شدن يك گوشي نمي‌شود.
 8
و 9- اين روزها قيمت موبايل مانند ارز و سكه، هر روز بالا و پايين مي‌رود. اين حالت، حتي در نمايندگي‌هاي رسمي فروش گوشي نيز وجود دارد. پس بهتر است براي اينكه قيمت مناسب بپردازيد،تنها يك روز به بازار نرويد. بلكه شما تقريبا مجبور هستيد كه چند روز به بازار برويد هر چند اين كار ساده‌اي نيست. البته توجه داشته باشيد كه قيمت يك گوشي در عرض دو روز ممكن است تا حد 20 هزار تومان تغيير كند اما در كل تقريبا ثابت است.
 -10
همانطور كه گفته شد، قيمت يك گوشي گارانتي‌دار با مدل مشابه بدون گارانتي، گاهي تا حد يك‌صدهزار تومان متفاوت است. پس وقتي يك گوشي با گارانتي مي‌‌خريد، حتما از گارانتي‌اش استفاده كنيد. شما پول خدمات پس از فروش را پرداخته‌ايد، پس عاقلانه نيست كه از آن استفاده نكنيد 



:: برچسب‌ها: 10 , پيشنهاد , براي , خريد , گوشي‌ , هاي , با , گارانتي , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: